Persoonlijke hulpmiddelen
U bent hier: Home Nieuws Koploper
Document Acties

Koploper

[08.12.2022] Vandaag heeft Trix twee Koplopers als vooraankondiging Nieuwe modellen 2023 bekendgemaakt.

De serie ICM (InterCityMaterieel) van de NS is een elektrisch treinstel voor de snelle, comfortabele Intercity-diensten. In de volksmond heet het de "Koploper" vanwege de doorloopkop aan beide uiteinden. De machinistencabine bevindt zich in deze kop boven de wagenovergang. Dat geeft een stoere uitstraling die typisch Nederlands is als Hollandse kaas en bij Märklin als "Hoek van Holland". Tot 2005 was het mogelijk om tijdens de reis via deze overgang naar het volgende treinstel te lopen.

In 1983 startte Talbot in Aachen met de serieproductie van het driedelige treinstel met type-aanduiding ICM-1 nr. 4011 - 4050. Vanaf nr. 4051 veranderde de type-aanduiding in ICM-2. Vanaf 1990 werd de tot dat toe driedelige) ICM als vierdelig treinstel (serie ICM-3 en ICM-4) uitgeleverd.

Het voorbeeld van model 25425 is de inzet van Koploper 4015 in 1987 als Eurocity 67 "Admiraal de Ruyter" Amsterdam  - London voor het traject tot Hoek van Holland.
 

25425 Elektrisch treinstel serie ICM-1 "Koploper"

25425.jpg

Driedelig elektrisch treinstel als intercitytreinstel serie ICM-1 „Koploper“ van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Geel/blauwe basiskleurstelling in de standaard uitvoering. 1 motorwagen als eindwagen mBk 2e klas. 1 tussenrijtuig AB 1e/2e klas. 1 stuurstandrijtuig als eindwagen sBk 2e klas. Bestemmingsweergave „Hoek van Holland“. Bedrijfsnummer van het treinstel 4015. Zoals in gebruik in tijdperk IV, in de afleveringstoestand van 1984 - 1988

Met digitale decoder en uitgebreide geluidsfuncties. 3-delige uitvoering. Onderstel bij gemotoriseerde eindwagen van spuitgietmetaal. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel. Twee assen van een draaistel aangedreven. Antislipwielen. Machinistencabines in de twee eindwagens met interieur. Met de rijrichting wisselende stroomvoorziening, via de telkens voorste wagen. Speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Standaard ingebouwde binnenverlichting. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontseinen aan eindwagenzijde 2 en 1 afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Frontsein met voorbeeldgetrouwe lichtgele en rode ledlampjes. Binnenverlichtingen met warmwitte ledlampjes. Gedetailleerde uitvoering van onderstel en opbouw. Aan de eindwagens weergave van de „Scharfenberg“-koppeling met afdekking. Voor dubbele tractie is een extra starre koppelingsverbinding meegeleverd. In standaard uitvoering van de eindwagen met gesloten overgangsdeuren. Weergave van de bij een eindwagen opzij geschoven zwenkdeuren met vouwbalg is mogelijk met het bijgeleverde insteekdeel. Totale lengte van de trein 86,6 cm.

Highlights:

  • Standaard schakelbare led-binnenverlichting
  • Met diverse Nederlandse stationsmeldingen en omroepberichten in de trein
  • Bestemmingsweergave: Hoek van Holland.
  • Met Railcom geschikte DCC/mfx-digital decoder

Dit model is in wisselstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 39425 in het Märklin H0-assortiment.

Prijs 559,- EUR

22396 Elektrisch treinstel serie ICM-1 "KLM-Koploper"

22396.jpg

Driedelig elektrisch treinstel „Koploper“ als intercitytreinstel serie ICM-1 van de Nederlandse Spoorwegen (NS). Uitvoering in KLM-vormgeving. 1 motorwagen als eindwagen mBk 2e klasse, 1 tussenwagen AB 1e/2e klasse, 1 stuurstandrijtuig als eindwagen sBk 2e klasse. Bedrijfsnummer van het treinstel 4011. In gebruik in 1986/87

Met digitale decoder en uitgebreide geluidsfuncties. 3-delige uitvoering. Onderstel bij gemotoriseerde eindwagen van spuitgietmetaal. Geregelde hoogvermogenaandrijving met vliegwiel. 2 assen in een draaistel aangedreven. Antislipbanden. Machinistencabines in de twee eindwagens met interieur. Met de rijrichting wisselende stroomvoorziening via de telkens voorste wagen. Speciale kortkoppelingen met schaargeleiding. Standaard ingebouwde binnenverlichting. Met de rijrichting wisselend driepuntsfrontsein en 2 rode sluitseinen, evenals binnenverlichting in conventioneel bedrijf, digitaal schakelbaar. Frontseinen aan eindwagenzijde 2 en 1 afzonderlijk digitaal uitschakelbaar. Frontsein met voorbeeldgetrouwe lichtgele en rode ledlampjes. Binnenverlichtingen met warmwitte ledlampjes. Gedetailleerde uitvoering van onderstel en opbouw. Aan de eindwagens weergave van de „Scharfenberg"-koppeling met afdekking. Voor dubbele tractie is een extra starre koppelingsverbinding meegeleverd. In standaard uitvoering van de eindwagen met gesloten overgangsdeuren. Weergave van een bij een eindwagen opzij geschoven zwenkdeuren met vouwbalg is mogelijk met het bijgeleverde insteekdeel. Totale lengte van de trein: 86,6 cm.

Highlights:

  • Standaard schakelbare led-binnenverlichting
  • Bestemmingsweergave: Amsterdam CS, Schiphol
  • Met Railcom geschikte DCC/mfx-digital decoder

Dit model is in wisselstroomuitvoering leverbaar en heeft artikelnummer 37424 in het Märklin H0-assortiment.

Prijs: 559,- EUR

Titel_NL-Vorankuendigung_Koploper_39425-37424_Online_Prospekt.jpg

Download hier de Nederlandse folder.


© Trix Nederland - Contact