VT 18-donatie
[17.05.2025] Op deze dag vond een belangrijke checkoverdracht voor de restauratie van de DDR-sneltrein VT 18.16 plaats.
Heer Volkmar Lorenz overhandigde namens Märklin een check van 25.000 euro aan heer Mario Lied van de SVT Görlitz. Deze donatie komt ten goede aan de omvangrijke restauratiewerkzaamheden van deze historische trein, die naar verwachting in de zomer van 2025 weer rijvaardig is.
Diesel-sneltreinstel (SVT) Görlitz, ook bekend als VT 18.16 of serie
175, was een prestigeproject voor de Deutsche Reichsbahn van de DDR.
Tussen 1963 en 1968 werden in totaal acht exemplaren door VEB Waggonbau
Görlitz geproduceerd. Met een maximale snelheid van 160 km/h en een
motorvermogen van 1000 pk per motorwagen gold de SVT als een technisch
hoogstandje uit die tijd. De trein werd onder andere op internationale
verbindingen naar Wenen, Kopenhagen en Malmo ingezet en beschikte over
een Mitropa=Restaurant en comfortable coupés voor 140 reizigers.
Sinds 2003 is geen enkel exemplaar meer dienstvaardig. De prachtige
stellen stonden onbeschermd in weer en wind in de open lucht opgesteld
en dreigden langzaam te verrotten. Toen bedacht een groep voormalige
Reichsbahn medewerkers en andere enthousiastelingen een plan en
richtten in 2019 een belangengroep (gGmbH) om een compleet treinstel in
de oude luister te herstellen. Sindsdien werken ongeveer 80
vrijwilligers uit Duitsland, Denemarken en Tsjechië aan de restauratie.
De totale kosten voor het project worden geschat op ongeveer 5 miljoen
euro, waarvan de federale overheid rond de 3,37 miljoen euro en de
Vrijstaat Saksen 300.000 euro bijdragen. Ongeveer 800.000 euro moet
worden opgehaald via eigen middelen en donaties.
Momenteel wordt de SVT Görlitz gerestaureerd in de werkplaats van VIS
Verkehrs Industrie Systeme in Halberstadt. In maart 2024 werd een
belangrijke mijlpaal bereikt: De geschilderde motorwagen VT 18.16.10
werd na uitgebreide onderhoudswerkzaamheden weer op zijn draaistellen
gezet. Ook moeten de elektriciteit, verwarmings- en waterleidingen,
evenals het interieur, worden vernieuwd voordat de trein op 1 augustus
2025 weer op eigen kracht kan rijden. In de toekomst zijn er tot 50
nostalgische speciale ritten per jaar gepland, aanvankelijk in
Duitsland en Tsjechië (Hamburg, Sylt en Praag), met het vooruitzicht op
ritten naar andere Europese landen.
Geheel passend bij de restauratie van deze legendarische sneltrein VT 18.16 bieden wij een zeer gedetailleerd model overeenkomstig het voorbeeld onder TRIX H0-artikelnummer 25175 aan. Het model is te bestellen bij uw dealer.
25175 Diesel sneltreinstel VT 18.16
Voorbeeld: Diesel-sneltreinstel type VT 18.16 (Model SVT 'Görlitz'), uitgevoerd als opnieuw bedrijfsvaardig gemaakt museumtreinstel van de SVT Görlitz GmbH. Lijkt op de uitvoering van de Deutsche Reichsbahn van de DDR (DR/DDR) uit de periode 1960-1970, bestemd als reclame voor het internationale sneltreinverkeer. Vierdelige eenheid. Een stuurstand- motorwagen VTa, een tussenrijtuig VMc met restauratieafdeling en keuken, een tussenrijtuig VMd en een stuurstandrijtuig VTb. Model in de tegenwoordige uitvoering van 2025/26.
Model: Vierdelige eenheid. Met digitale decoder en uitgebreide geluids- en lichtfuncties. Geregelde hoogvermogensaandrijving met vliegwiel, gemonteerd in het stuurstand-motorrijtuig. Allevier de assen worden via een cardan aangedreven, Met antislip banden. Standaard voorzien van interieurverlichting met leds, verlichting in de machinistencabines en in de stuurtafels. Met apart digitaal bedienbare verlichting in de motorruimte, keukenafdeling en wandlampjes in de restauratie. De met de rijrichting wisselende driepunts frontseinen, twee rode sluitlichten en de interieurverlichtingen zijn analoog in bedrijf en kunnen digitaal apart bediend worden. De hele verlichting is voorzien van onderhoudsvrije, warm-witte en rode lichtdiodes (LED). Met uit meerdere delen bestaande interieurs. Tussen de rijtuigen een speciale, meeverende meerpolige stroomvoerende koppeling. De stroomtoevoer wisselt automatisch met de rijrichting naar het voorste sleepcontact. Met buffercondensator. Veel apart gemonteerde detailonderdelen. Met nagebootste, niet functionele automatische koppeling aan beide zijden. Kleinst berijdbare radius 360 mm. Lengte van het totale treinstel ca. 113 cm.
Highlights:
- Volledig nieuw ontwerp.
- Nauwkeurig in schaal 1:87.
- Model van het opnieuw bedrijfsvaardig gemaakte vierdelige museumstel.
- Zeer gedetailleerd zwaar metalen model.
- Met hoogvermogensmotor met vliegwiel, ingebouwd in het motor-stuurstandrijtuig.
- Alle vier de assen van het motor-stuurstandrijtuig worden aangedreven.
- Standaard voorzien van interieurverlichting, verlichting in de machinistencabines, de stuurtafels en de machinekamer.
- Met Railcom-compatibel DCC/mfx decoder met uitgebreide bedrijfs-, geluids- en lichtfuncties.
- Met buffercondensator voor het overbruggen van korte stroomloze secties.
Prijs: 1099,-- EUR
Levertijd: 2026
Märklin ondersteunt de restauratie van dit legendarische treinstel
met een bijdrage van 25.000,- euro.
De wisselstroomuitvoering van dit model vindt u in het
Märklin H0-assortiment onder het artikelnummer 38175.